Saturday, October 24, 2009

Kursus...

salam,

Gambar ini diambil ketika sy menjalani kursus pada tahun lepas anjuran Agrobank dan Al-barakah. Kursus ketika itu lebih pada kaedah dan prosedur2 ketika autopsi @ bedah siasat kambing yang mana setiap bedah siasat yang kita jalankan samplenya boleh di hantar ke makmal untuk menjalani ujian sekira berlaku kematian yang tidak diketahui puncanya dan boleh kita mengambil langkah2 dan pencegahan pada ternakan kite nanti.. Ramai di antara peserta2 merupakan orang2 lama @ otai2 yang telah lama menceburi bidang ni dan juga mereka yang masih di awl2 dunia penternakan.


jalan masuk ke ladang




rumput yang di tanam sekitar ladang

keadaan kandang dan pintu masuk ker kandang yang bersih dan teratur..
persekitaran dan keadaan kambing yang sehat2 belaka..

kambing yang setia menunggu untuk di bedah siasat
proses membedah sedang di mulakan..

kelihatan organ dalaman ketika proses bedah siasat di jalan kan. ketika ini juga kami diajar organ2 yang terdapat pada seekor kambing.. rase macam belajar perubatan plak.. tapi ini untuk kebaikan penternak sendiri di mana mereka boleh merawat setiap ternakan di kandang serta melakukan bedah siasat pada kambing yang mengalami kematian mengejut jadi xyah la susah2 nak panggil vet..
(harap maaf jika gambar yang dipost kan ini kurang menyenangkan mana2 pihak.. heheh)
kelihatan para peserta kusyuk dan tekun melihat setiap proses bedah siasat di jalan tanpa rase geli atau takut(ingin menjadi penternak berjaya maner bleh geli2.. hehehe). dan setiap proses yang di jalankan kami juga diajar bagaimana untuk merekod dan cara untuk menghantar sample2 ke makmal.

akhir sekali sesi bergambar dengan semua peserta yang menyertai kursus pada kali ini bersama-sama dengan penceramah dari jabatan haiwan. yang pasti setiap pengalaman dan ilmu yang kongsi oleh mereka tidak akan kami lupakan.. kalo lupe kiter tgk la balik nota yang ade kalo x ingat jugak.. Lu pikir la sendiri.. heheh..

p/s - mane2 peserta yang menyertai kursus ni jika x keberatan tinggalkan link blog anda disini untuk kita berkongsi pengalaman atau info2 terbaru dalam penternakan ini..

salam...

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger